Julkiset hankinnat remonttiin: laki ja yleiset sopimusehdot uusiksi
Hankintojen saralla tapahtuu uudistuksia sekä lainsäädännön että sopimusehtojen tasolla. Tuoreet JYSE 2025 -ehdot ovat jo hankintasopimuksen osapuolten käytettävissä. Sen sijaan hankintalakiin kaavaillut uudistukset tuovat muutoksia pidemmällä aikavälillä.
Julkiset hankinnat ovat keskeinen osa julkisen sektorin toimintaa, ja niillä on huomattava merkitys markkinoiden toimivuuden sekä verovarojen tehokkaan käytön kannalta. Vuonna 2025 hankintakentässä on käynnissä kaksi merkittävää uudistusta: JYSE-ehtojen päivitys sekä valmistelussa oleva hankintalain kokonaisuudistus. Uudistukset vaikuttavat niin hankintayksiköiden kuin tarjoajien asemaan sekä hankintojen käytännön toteutukseen.
JYSE 2025 – sopimustason uudistukset
Valtiovarainministeriö julkaisi toukokuussa 2025 päivitetyt julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot eli JYSE 2025 -ehdot. Ne korvaavat aiemmat, yli kymmenen vuotta voimassa olleet, JYSE 2014 -ehdot. Päivityksen taustalla on tarve ajantasaistaa sopimusehdot vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä. Päivitys seuraa helmikuussa julkaistua JIT-ehtojen uudistusta.
Uusiin ehtoihin on kirjattu tarkemmat mekanismit hintojen tarkistamiselle. Aiemmissa ehdoissa hinnanmuutosten perusteet olivat verrattain yleisluonteisia. Hintojen muuttaminen oli mahdollista lähinnä yleisen kustannustason muutosten perusteella, mutta menettelytavat jäivät melko yleisiksi ja tulkinnanvaraisiksi. Päivityksen tarkoituksena on ollut löytää tasapaino: toimittajat saavat mahdollisuuden huomioida kustannusnousuja, mutta hankintayksiköt voivat varmistua siitä, ettei hintoja koroteta ilman objektiivisia perusteita. Ehdossa kuvataan nyt, miten hinnanmuutokset voidaan sitoa indeksiin. Tämä edellyttää sovellettavan indeksin ilmoittamista hankintasopimuksessa Lisäksi sekä hinnankorotukset että -alennukset on otettava huomioon – jos kustannukset laskevat, hankintayksiköllä on oikeus vaatia hinnan alentamista.
JYSE 2014 -ehdoissa toimittajan vahingonkorvausvastuu oli laaja (sopimuksen viisinkertainen arvo). Tämä johti käytännössä siihen, että toimittajat varautuivat hinnoittelussaan suuriin riskeihin. Päivitetyissä ehdoissa toimittajan vastuu on rajattu enintään hankintasopimuksen laskennalliseen arvoon. Hankintayksiköllä on edelleen oikeus vaatia täyttä korvausta silloin, jos vahinko johtuu esimerkiksi törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisuudesta.
JYSE 2025 sisältää uuden määräyksen, joka nimenomaisesti kieltää kilpailua rajoittavat käytännöt. Kilpailua rajoittavia käytäntöjä ei mainittu erikseen JYSE 2014 -ehdoissa. Uudessa ehdossa kiellettyyn kilpailunrajoitukseen syyllistyvä toimittaja joutuu maksamaan sopimussakkoa ja tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi.
JYSE-ehdot sisältävät määräyksiä avustamisvelvollisuudesta hankintasopimuksen päättyessä. Päivitystyön yhteydessä kyseistä ehtoa täsmennettiin ja selkeytettiin toimittajan velvoitteiden osalta. JYSE 2025 -ehdot sisältävät myös säännökset Eurooppa-normin mukaisesta verkkolaskutuksesta, sekä ehtojen immateriaalioikeuksiin liittyvää terminologiaa täsmennettiin.
Muuttuneet ehdot eivät koske suoraan voimassa olevia hankintasopimuksia
JYSE 2025 -ehdot eivät tule automaattisesti sovellettavaksi toimittajan ja hankintayksikön välisessä sopimussuhteessa. Kyse on vakiomallisista yleisistä sopimusehdoista, joita hankintayksiköt voivat halutessaan käyttää. Ehdot astuvat voimaan siinä vaiheessa, kun hankintayksikkö ottaa ne käyttöön omissa tarjouspyynnöissään ja sopimuksissaan. Ehdot eivät myöskään koske takautuvasti aiempia hankintasopimuksia, jotka on tehty JYSE 2014 -ehtojen tai muiden ehtojen perusteella. Vanhoihin sopimuksiin sovelletaan niitä ehtoja, jotka ovat olleet voimassa sopimusta tehtäessä, elleivät osapuolet myöhemmin yhdessä sovi ehtojen vaihtamisesta. Käytännössä siis vasta uudet kilpailutukset, joissa on nimenomaisesti viitattu JYSE 2025 -ehtoihin, tulevat päivitettyjen ehtojen piiriin.
Myös hankintalain uudistus valmistelussa
Hallitus valmistelee hankintalakiin merkittäviä uudistuksia. Nykyinen hankintalaki on ollut voimassa vuodesta 2017, ja sen soveltamisesta on kertynyt runsaasti niin käytännön kokemusta kuin oikeuskäytäntöä. Lainsäädäntöuudistuksen valmistelusta vastaavan työryhmän mietintö valmistui tammikuussa 2025. Lakiluonnos sai poikkeuksellisen paljon huomiota: mietintöä koskien annettiin yli 600 lausuntoa. Lausuntomäärä kuvaa kaavailtujen uudistusten herättämää laajaa debattia. Hallituksen tavoitteena on antaa esitys eduskunnalle vielä kuluvan vuoden aikana.
Ehdotusten päälinjoihin kuuluu in-house-hankintojen rajaaminen. Uudistuksen myötä sidosyksiköiden käyttöä on tarkoitus rajoittaa siten, että hankintayksikön omistusosuudelle asetettaisiin vähimmäisvaatimus: vähintään 10 prosenttia sidosyksikön osakkeista tulisi olla hankintayksikön omistuksessa. Vähimmäisomistusvaatimus tulee vaikuttamaan merkittävästi suureen joukkoon sidosyksiköitä, ja se onkin herättänyt huomattavaa vastusta erityisesti pienten kuntien keskuudessa.
Lakiudistuksen tavoitteena on varmistaa hankintojen huolellinen valmistelu sekä kannustaa markkinakartoituksen nykyistä laajempaan käyttöön. Jos muutokset hyväksytään mietinnön mukaisesti, suurissa, yli 10 miljoonan euron arvoisissa hankinnoissa, markkinakartoitus olisi pakollista. Vastaavasti hankintayksiköiden tulee yli 10 miljoonan euron arvoisissa hankinnoissa toteuttaa analyysi, jossa muun muassa arvioidaan hankintamallin soveltuvuus ja ennakoidaan kustannuksia.
Mietinnössä esitetään myös velvoitetta kilpailutuksen uusimiseen silloin, kun tarjouskilpailuun osallistuu vain yksi tarjoaja. Tarkoituksena on varmistaa, että hankinnat perustuvat kaikissa tilanteissa todelliseen kilpailuun. Lisäksi hankinnat tulisi jatkossa jakaa osiin aina, kun niiden arvo ylittää EU-kynnysarvon. Jakamatta jättäminen edellyttäisi perusteltua syytä, ja tehtyyn ratkaisuun olisi mahdollista hakea muutosta. Velvoitteella halutaan madaltaa kynnystä pk-yritysten osallistumiselle.
Yllä mainittujen lisäksi lakiuudistus pitäisi sisällään joukon teknisiä muutoksia, jotka koskevat muun ohella huoltovarmuutta ja turvallisuutta, pakollisia poissulkemisperusteita sekä jälki-ilmoitusvelvollisuutta.
Uudistuksilla on kaksi puolta
Selvää on, että hankintojen pelisäännöt uudistuvat lähivuosien aikana. Hankintayksiköiden näkökulmasta muutokset lisännevät kustannuksia ja hallinnollista taakkaa. Yrittäjien etujärjestöt pitävät muutoksia askeleina oikeaan suuntaan. Lähitulevaisuus näyttää, saavutetaanko uudistuksilla niille asetettuja tavoitteita.
Milla Forsman