PK-yritykset ja määräävä markkina-asema – mitä PK-yrityksen on hyvä tietää
Pk-yritykset ovat harvoin itse määräävässä markkina-asemassa. Ne voivat kuitenkin olla sopimussuhteessa sellaiseen yritykseen, joka on määräävässä markkina-asemassa. Tällaisissa sopimussuhteissa pk-yrityksen on tärkeää ensinnäkin tunnistaa, milloin neuvottelukumppani on määräävässä asemassa, ja toiseksi ymmärtää, millaiset sopimusehdot voivat olla kiellettyä määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä.
Määräävällä markkina-asemalla tarkoitetaan yhdellä tai usealla yhtiöllä (tai näiden yhteenliittymällä) olevaa koko Suomen tai tietyn maantieteellisen alueen kattavaa yksinoikeutta tai muuta sellaista määräävä asemaa tietyillä tuotemarkkinoilla, että se merkittävästi ohjaa tuotteen hintatasoa tai toimitusehtoja tai vastaavalla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla.
Minkälaisella yrityksellä on määräävä markkina-asema?
Jotta voidaan määrittää, onko yhtiöllä määräävä markkina-asema, täytyy ensin selvittää relevantit tuotemarkkinat ja maantieteelliset markkinat. Markkinamäärittelyn jälkeen on tutkittava, mitkä kilpailijoiden tuotteet tai palvelut ovat tosiasiassa kilpailevia.
Määräävän aseman äärimmäinen ilmenemismuoto on monopoli, mutta määräävästä asemasta puhutaan myös tilanteessa, jossa markkinoilla on vähäistä kilpailua. Suomessa noin 50–60 % osuus on yleensä riittänyt määräävän markkina-aseman syntymiseen, pois lukien kuitenkin päivittäistavarakaupan vähittäismyynnin markkinat, joilla rajana on pidetty 30 % osuutta.
Laajalti tiedostetaan, että määräävässä markkina-asemassa oleva yritys voi väärinkäyttää vaikutusvaltaansa suhteessa sen kilpailijoihin. Kuitenkin vaikutusvalta voi ilmetä myös suhteessa määräävässä asemassa olevan yrityksen asiakkaisiin.
Määräävälle asemalle on tunnusomaista nimenomaan asiakkaiden riippuvuus. Asiakkaat ovat ikään kuin pakotettuja hankkimaan tuotteita tai palveluja määräävässä asemassa olevalta yritykseltä, koska niille ei yksinkertaisesti ole korvaavia kohtuuhintaisia vaihtoehtoja markkinoilla.
Määräävä asema tai sen tavoittelu ei ole laissa kiellettyä. Lailla ei kielletä määräävän aseman hankkimista orgaanisen kasvun avulla. Toki on niin, että määräävän markkina-aseman saavuttamisen jälkeen KKV kyllä voi osana yrityskauppavalvontaa kieltää yrityskaupan, joka sen näkemyksen mukaan olennaisesti estää tehokasta kilpailua siten, että se yrityskauppa joko synnyttäisi määräävän markkina-aseman tai vahvistaisi jo olemassa olevaa määräävää asemaa.
Vaikka määräävän markkina-aseman omaaminen ei ole kiellettyä, sen yksipuolinen väärinkäyttö on. Määräävää asemaa voidaan väärinkäyttää suhteessa asiakkaisiin monella tapaa. Asiakkailta voidaan periä kohtuuttomia hintoja tai edellyttää rajoittavien sopimusehtojen hyväksymistä.
Määräävässä asemassa olevat yritykset voivat periä hyödykkeistään korkeampia hintoja kuin olisi mahdollista toimivan kilpailun vallitessa. Myytävän tuotteen määriä voidaan vähentää, jolloin hinnat luonnollisesti nousevat. Käydään seuraavaksi läpi tavanomaisimpia markkina-aseman väärinkäytön tilanteita, joista pk-yritysten on hyvä olla tietoinen.
Yksinomaisuussopimukset
Kilpailulain 7 §:ssä kielletään kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen ja tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajien vahingoksi. Kilpailulaissa siis kielletään ehdot, joilla määräävässä markkina-asemassa oleva yritys velvoittaa sopimuskumppaniaan rajoittamaan liikesuhteitaan toisiin yrityksiin eli sen kilpailijoihin.
Mainitun kaltaista määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen solmimaa yksinomaisuussopimusta pidetään yleensä kiellettynä kohtuuttomana sopimusehtona, ellei sellaisen käyttämiselle voida osoittaa erityistä syytä. EU:n tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti kiellettyjä ovat myös uskollisuusalennukset, joita myönnetään vain, mikäli sopimuskumppani sitoutuu ostamaan kaiken tai huomattavan osan tarvitsemistaan tuotteista/palveluista määräävässä asemassa olevalta yritykseltä.
Syrjintä
Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys ei saa syrjiä sen sopimuskumppaneita eli se ei saa kohdella samanlaisia sopimuskumppaneita eri tavoin ilman objektiivisesti hyväksyttävää syytä. Tavallisin syrjinnän muoto on hintasyrjintä. Hintasyrjinnässä sopimuskumppaneilta veloitetaan eri hintoja ilman, että siihen olisi kustannustekijöistä johtuva tai muu kilpailuoikeudellisesti hyväksyttävää syy. Hintasyrjintä ei ole ainoa syrjinnän muoto ja näin ollen syrjintä voi ilmetä myös muissa sopimussuhteen ehdoissa.
Määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen tulee kyetä perustelemaan hinnoittelunsa objektiivisesti. Mikäli määräävässä markkina-asemassa oleva yritys sopii eri hintoja samasta tuotteesta, tulee sen pystyä osoittamaan, että ero johtuu sopimuskohtaisista säästöistä/kustannuksista tai että eriäville hinnoitteluille on muu hyväksyttävä peruste. Syrjintänä voidaan pitää myös sitä, että erilaisilta sopimuskumppaneilta veloitetaan sama hinta. Tämä voidaan katsoa syrjinnäksi silloin, jos sopimuskumppani ei saa alennusta, vaikka se olisi esimerkiksi ostovolyymin perusteella oikeutettua.
Taannoin paljon julkisuutta saaneessa tapauksessa Valio III (d:o 6/359/96) Valion todettiin syyllistyneen muun ohella hintasyrjintään soveltamalla sitovaa alennustaulukkoa, jossa alennus myönnettiin kaikkien maitotuotteiden yhteisostojen perusteella. Valion katsottiin lisäksi myöntäneen kauppiaille markkinointirahaa syrjivin perustein. Ratkaisussaan Kilpailuneuvosto totesi, että markkina-aseman väärinkäyttöä on sellainen hinnoittelu, jossa yritys myöntää alennuksia ilman kustannusperusteita markkinoilla kohtaamansa kilpailun perusteella.
Mikä ei ole määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä?
Aina pk-yrityksen riippuvuussuhde markkinavoimaa omaavaan yritykseen ei ole määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Riippuvuussuhde voi aiheutua muistakin seikoista kuin määräävästä markkina-asemasta. Riippuvuussuhde voi olla seurausta esimerkiksi tavanomaisesta sopimussuhteeseen liittyvistä yksilöllisistä syistä, kuten osapuolen hyvät toimittajasuhteet tai sopimussuhteessa aiemmin tehdyt investoinnit. Tällaisen neuvotteluvoiman hyödyntäminen ei sellaisenaan ole kiellettyä eikä se ole automaattisesti määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä.
Lopuksi
Mikäli pk-yritys havaitsee sopimusluonnoksessa epätavallisia tai selvästi tavanomaisesta poikkeavia ehtoja ja sopimuskumppani vaikuttaa olevan määräävässä markkina-asemassa, on suositeltavaa olla yhteydessä asiantuntijaan.
Krista Siro