Immateriaalioikeudet yrityksen menestyksen tukena
Tiesitkö, että startup-yritykset, joilla on patentteja ja tavaramerkkejä voivat saada jopa 10 kertaa todennäköisemmin rahoitusta? Näin toteaa Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) tekemä tutkimus. IPR-oikeuksien antama etulyöntiasema ei suinkaan koske ainoastaan startupeja, vaan kaiken kokoisia yrityksiä. Aineettomia oikeuksia hyödyntävät yritykset tekevät keskimäärin parempaa tulosta, kasvavat nopeammin ja usein palkitsevat työntekijöitänsä paremmin. IPR-oikeuksien tarjoamista eduista huolimatta läheskään kaikki yritykset, varsinkaan pienet ja keskisuuret, eivät hyödynnä niitä toiminnassaan.
Immateriaalioikeudet pähkinänkuoressa
Immateriaalioikeudet antavat omistajilleen yksinoikeuden valmistaa ja jakaa suojan piirissä olevia hyödykkeitä. Yritystoiminnalle keskeisiä arvoa lisääviä aineettomia oikeuksia ovat uutta ja keksinnöllistä keksintöä suojaava patentti, tuotteen ulkomuotoa suojaava mallioikeus ja esimerkiksi logoja suojaava tavaramerkki. Lisäksi yrityksen toiminimi on tärkeä erottumistekijä markkinoilla, ja yrityksellä voi olla merkittäviä liikesalaisuuksina suojattuja tietoja. Mikä tai mitkä aineettomien oikeuksien suojan muodoista on juuri tietylle yritykselle tärkeitä, riippuu luonnollisesti yrityksen toimialasta ja toiminnan luonteesta. Teknologiayrityksille patentit voivat olla suorastaan elintärkeitä, kun taas mallioikeuksien tärkeys korostuu esimerkiksi muotoilualalla.
Oikeuksien syntyminen ja ylläpitäminen
Useimpien immateriaalioikeuksien syntyminen vaatii hakemuksen tekemisen viranomaiselle, joka oikeuden edellytysten täyttyessä myöntää oikeuden. Suomessa aineettomien oikeuksien rekisteröinneistä vastaava viranomainen on Patentti- ja Rekisterihallitus. Lisäksi EPO ja EUIPO voivat myöntää Suomea koskevia oikeuksia. Koska immateriaalioikeudet ovat pääsääntöisesti maakohtaisia, kannattaa kansainvälisesti toimivien yritysten rekisteröidä oikeudet myös mahdollisimman monessa toiminta-alueeseen kuuluvassa maassa. Kansainvälisiä tilanteita varten on onneksi luotu erinäisiä järjestelmiä helpottamaan hakuprosessia varsinkin Euroopan ja EU:n sisäisten valtioiden välillä.
Oikeuksien rekisteröimisen lisäksi on ensisijaisen tärkeää valvoa niiden toteutumista ja voimassaoloa. Kaikilla IPR-oikeuksilla on omat voimassaoloajat. Oikeuksien määräajat vaihtelevat kymmenestä vuodesta periaatteessa loputtomiin, kuten tavaramerkin tapauksessa, mutta oikeuksien voimassaolon pidentäminen vaatii niiden uusimista ja ylläpitämistä. IPR-strategiassa tulisi huomioida näiden tekijöiden tuomat mahdollisuudet, mutta myös vaatimukset ja rajoitteet. Esimerkiksi tavanomaisen patentin suoja on enintään 20 vuotta, minkä jälkeen kilpailijat voivat vapaasti valmistaa patentin mukaista tuotetta.
Strategia kuntoon
Vankka ja yksilöity IPR-strategia on yritykselle arvokas työkalu kilpailuedun luomiseksi. Strategian kokonaisuus voi olla yllä esitetyn lailla monipolvinen, sisältäen soveltuvien suojamuotojen valitsemisen, rekisteröimisen ja asianmukaisen ylläpitämisen. Jos yrityksesi ei vielä ole kartoittanut, mitä IPR-oikeuksia sillä voisi olla ja miten niitä voisi hyödyntää, on nyt erinomainen hetki aloittaa. Juristimme auttavat teitä mieluusti juuri tarpeisiinne ja liiketoimintaanne soveltuvan strategian luomisessa ja toteuttamisessa.
Voit lukea lisää mallisuojasta ja tavaramerkistä edellisistä blogikirjoitelmistamme Mallisuoja osana yrityksen IPR-strategiaa ja Tavaramerkkien merkityksestä osana yrityksen brändiä.
Robin Wideman